Ученето като смисъл НА и смисъл ЗА човешкия  живот

Опит за футуризъм


Ученето отвъд глобализма в ИИ-епохата -  учене на “просто хора”,  престанали да са "човешки ресурс”, ще е толкова различно от днешното образование, както ще са различни и обществата и общностите.  То няма да е обучение и  вероятно няма да е под управленска шапка на специализирани институции, доколкото едва ли ще има ресурси за тях, а и смисъл от тях. Но простоученето ще използва някои нови технологии като инструменти, сред тях и ИИ. Между обществата на простохората и глобалното, хипер-общество ще има някакъв обмен все пак... 


Published from Blogger Prime Android App

Кратък поглед назад във времето 

Индустриалният капитализъм - машината за пари,  наближава 5 века и в днешно време е глобален - къде прегърнат доброволно, къде наложен. През 1940-те години на 20 век Ерих Фром пише как човекът “се превръща във винтче в машината” и как “образованието прави машини, които действат като хора и създава човек, който действа като машина”. Преди това, през 1893 х., Алеко Константинов ч цитира в своя  пътепис “До Чикаго и назад” думите на сръбския емигрант бай Неделкович, че “парица е царица” и че с пари можеш да купиш всичко и всекиго.

 В някаква точка от развитието на “машината за пари” (1833 - филантропът Робърт Оуен) се появява хуманно течение в индустрията, в което започват да се грижат по -добре за винтчетата -хора, било заради хуманизъм или за повишаване на продуктивността.  През 1917 цяла една огромна държава по революционен път превръща това хуманно течение в държавно кредо, но се проваля около 70 години по-късно. 

 В началото на 21. век Изкуственият интелект и роботите все повече изглеждат като по-ефикасна алтернатива на хората за работата на винтчета в “машината за пари” и трендът е да ги заместват и изместват, включително като ценност от гледна точка на индустриалното общество. 

От примитивните хора и общности насам обществото се е развивало в посока на опосредстване задоволяването на индивидуалните потребностите: първо през социална йерархия, а на второ място - посредством технологиите.   Социалната йерархия се е раздувала и разширявала все повече,,обхващайки нови територии и ресурси, до глобален мащаб, със стремеж  да се космизира и става вселенска. Технологиите са служели вярно на целите ли и да ги преопределяли. . Всъщност технологиите са били обвързани със социалната йерархия още от появата й - на основата на концентриране и натрупване на финансов ресурс благодарение на индустриалното развитие, производствен растеж и съответната добавената стойност. Макар че, в скоби казано, историята показва, че децентрализацията дава повече от централизацията и тоталитаризма във всяко отношение с изключение на тщеславието на върховете на пирамидите и тесногръдите интереси на обслужващите ги.. 


 Същинският смисъл и ценност на човека

 Дори като винтче в машината, като “човешки ресурс, човекът, човешкият живот и добруване имаха ценност за социалните двигатели на пари-машината,  поради което те се грижеха за всеки компонент, така че той да работи за тях. Но механичните и  еВинтчетата  сякаш все повече заличават тази човешка ценност и обезсмислят живота на масовия човек.  Последният сякаш се превръща в бреме в този свят и потенциален източник на нарастващи проблеми и главоболия, за които трябва да се търсят решения, проактивно.

 Ситуацията обаче изглежда съвсем различно от хуманна перспектива. Изкуственият интелект (ИИ) и робо алтернативите изместват хората само от в ролята им на винтчета и производствен ресурс  но ценността и смисълът на съществуването на човека като живо същество и Божие създание, както и на всяко друго на тази земя и Вселена, си остават и може би дори ще се повишават.  Хомо Сапиенс е част от големия ресурс на живота и разума, и носител на Божията Искра - както отделният  индивид, така и като общност с колективно съзнание. 


Ученето като смисъл НА и ЗА живота

  Ученето за удоволствие и саморазвитие може да е новия смисъл  НА живота за немалко хора, които в епохата на ИИ и роботиката вероятно ще се окажат маргинализирани от глобалния социум и обречени да съществуват благодарение на деволюционни подаяния от типа “гарантиран базов доход”. 

 От друга страна простоученето ще е от жизнена важност ЗА екохората - тези, които, по свой избор или по необходимост, трябва да преживяват и буквално да оцеляват чрез пряко взаимодействие с природата и в еко-симбиоза с конкретните си екосистеми от еко-коменсален тип (с полза за човека и без вреда за природата). 

 В този еко случай простоученето ще учене е в изконния си, първичен вид, както е било в предисторията, в пред-йерархичните общности поне  десет хиляди години назад във времето.

Това учене ще е ситуирано - в конкретен контекст, ситуация и среда,  както и активно или социално според ситуацията, и винаги прарктическо. (Така или иначе няма да има концентрирани ресурси и необходимост от йерархични образователна система и институции…)


В заключение - голямото НО.  Ако човешкият род и алтернативи на развитие и еволюция оцелеят, въпреки глобалните тоталитарни тежнения, префокусирането върху йерархия и индустриален растеж и пренебрегването на зависимостта на Хомо Сапиенс от живата природната среда.

https://ykybistra.wixsite.com/yky-bistra/post/ученето-като-смисъл-и-ценност-за-човешкия-живот-в-ии-времената-отвъд-машината-за-пари

Коментари

Популярни публикации от този блог

Увреждане за природата ~ Увреждане на хора

Проблемния Шаро 24 юни 2025