"Дуньо иде" - с танцова школа / хоротекав Казанлък

Намерих и видео на тази песен с хорото в Ютюб - професионално, с профи танцьори, облечени е народни носии (еднакви).
Както обичайно, танцът на аматьорите от школата за народни танци, облечени всеки в различно по свой вкус и танцуващи със сърце, нехореографирано, ми е много по- интересен и ми харесва стократно повече.
Чудя се какво ги учат в хореографските училища, та вместо да творят красота, надграждайки върху автентичния фолклор, да правят обратното. Това се случва не само с танците, но много често и с профи фолк оркестрите и съответно аранжиментите. Все едно психолог - групов фасилитатор да уеднаквява своите клиенти в групата, да ги прави да приличат на кукли Барби с еднакви емоции, поведение, изражения, думи. Вместо да оставят всеки да бъде и разкрие себе си, със съблюдаване на правилата на групата (~ стъпките и ритъма на танца).
Често най- добрия, дори единствен начин да помагаш и бъдеш полезен е да престанеш да се бъркаш навсякъде, и особено където не е твоя работа (сиреч да не пречиш / не вредиш).
Надявам се някога това "хореографско" течение във фолклора да се изживее. Хореографите могат да се изявяват повече като автори в стилове като поп-фолка .
.
ИИ инфо:
"Разбирам объркването Ви! Комбинацията от регионални наименования във фолклора често води до такива въпроси, тъй като песните и танците пътуват и се адаптират.
Ето информация, която да изясни както жанра, така и самото хоро:
1. Относно "Тракийско хоро на македонска песен"
Песента "Дуна иде" (или "Дуньо иде") е част от обширното българско фолклорно наследство, а не е специфична "македонска песен".
* Жанрова класификация: Мелодията и танцът са характерни за Тракийската фолклорна област в България. Изпълнители като Николай Славеев са известни именно с тракийския си репертоар.
* Имената "Диньо" и "Дуньо": Името на песента често варира, което може да създаде объркване:
* "Диньо иде от горана" (както в песента на Росица Пейчева)
* "Дуна иде" или "Дуньо иде" (както в изпълнението на Николай Славеев).
* Произход на танца: Самият танц (хорото) е тракийски и се е утвърдил като такъв в България, независимо от текста или вариантите на мелодията, които може да имат регионални особености, включително и в Македония.
2. Информация за хорото "Дуна иде"
Хорото "Дуна иде" (понякога "Дуньо иде") е изключително популярно българско народно хоро, типично за Тракийската фолклорна област.
* Ритъм и Такт: Играе се в размер 2/4, което го прави право хоро. Това е един от най-често срещаните и лесни за изпълнение ритми в българския фолклор.
* Характер: Хорото е със средно темпо, което го прави подходящо както за начинаещи, така и за по-сложни, бързи вариации на напредналите играчи.
* Начин на изпълнение: Играе се в затворена или отворена верига, като участниците се държат за ръце или за пояс.
* Движения: Характеризира се с прости, но енергични стъпки. Позволява множество импровизации от страна на "водача" или на играчите в средата. Както при много прави хора, то символизира задружността на общността.
Това е хоро, което се играе на почти всеки български празник и е сред задължителните в репертоара на всяка фолклорна формация
...
Разбирам, че сте забелязали по-сложни стъпки! Това е много типично за българските народни танци и е свързано с това, че хорото, което виждате, е изпълнение на танцова школа или ансамбъл.
💃 Вариации и Импровизации в Хората
Хорото "Дуна иде" (или "Дуна") е отличен пример за това как се развива българският танц:
1. Основно Хоро (За Широка Публика)
* Цел: Социален танц на празненства и сватби.
* Характер: Стъпките са прости, ясни и циклични (в такт 2/4), за да могат да се включат всички, дори начинаещи. Това е базовият вариант, който се научава лесно.
2. Сценично/Ансамблово Хоро (Сложните Стъпки)
* Цел: Изпълнение пред публика или обучение в школа.
* Характер: Хореографите и ръководителите на школи създават авторски вариации, които се базират на основната мелодия и ритъм, но включват:
* Сложни, бързи стъпки (наричани често "навивки" или "тропки").
* Преходи и фигури (например смяна на посоката, вътрешни кръгове).
* Повдигане на краката и виртуозни движения, които изискват добра физическа подготовка.
* Импровизация: В школите често се преподават именно тези по-сложни, виртуозни варианти, за да се развият уменията на танцьорите. Така че, да, това, което виждате, е вероятно импровизация/хореография на самата школа, а не базовият социален вариант на хорото.
3. Регионални Различия
Въпреки че Дуна иде се свързва най-често с Тракия и е в 2/4, има публикации, които споменават и бавно хоро в 3/4 от Пиринска фолклорна област , което показва, че дори името може да се използва за различни танци в зависимост от регионалната интерпретация.
Ако искате да научите основните стъпки на някое българско хоро, препоръчвам да търсите видеа, обозначени като "за начинаещи".
За да видите още един вариант на популярната мелодия, можете да гледате това изпълнение: Николай Славеев - Дуна иде (2004)
https://youtu.be/dZAr0qemhDE?si=tu4EG_U6NCvUHyfw"
Коментари
Публикуване на коментар