По деструктивността - 2. част

(По-нататък ще редактирам тази чернова)

  1.  Идеологическите слабости на социализма, заради които той бе нежизнеспособен, но и някои негови плюсове;
  2.  Грешките при практическата реализация на социализма

 

Деструктивността е доминиращата характеристика на глобалния социален свят след краха на  “реалния социализъм” през 1980-те. Преди него деструктивността беше като втори план на двуполюсно противоборство, което на пръв поглед изглеждаше равностойно. А иначе деструктивност е имало винаги и ще има: нечестна игра вместо феър плей ( fairplay), (само)разрушение в от природата на човека (“Танатос”) като противоположност Любовта (“Ерос”) и на Съзиданието, Продължението…

 Двата доминиращи обществени модела през 20. век бяха много активни във взаимната си деструктивност. Възможно е днешната ситуация да е “последен дълбок дъх” на тенденцията преди затихването й. Но сега деструктивността е против всички и всичко, при липса на единствен равностоен съперник и в условията на преход към неясно още какво.  Едва ли е имало  други толкова силно противопоставяне на алтернативни модели (“обществени строеве”) в историята. Дори противоборството между капитализма и монархизма  сега изглежда повече като взаимно преплитане, макар че преходът от единия към другия не е бил мирен и плавен, особено що се отнася до върховната власт.



 Всъщност социализмът трябваше да е деструктор на своя предшественик и бе “обречен” да го разруши и замени по идеология (по силата на “обективните закони за обществено развитие”), както и според самопрокламираната мисия и цел. Социализмът трябваше да е съвършения обществен строй, един вид “край на историята”. Разбира се, от другата страна имаше мощна, всеотдайна борба в обратна посока. Но едва ли основната заслуга за рухването  на социализма - и на “реалния”, осъществения на практика, и на идеологията му -, са заслуга на успялата деструктивност. Макар че е възможно да е налице заблуждение и погрешно самоприписване на такава заслуга,  което да насърчава цунамито от деструктивност от 1990-те години насам.

 Борба на доминиращи, а и на недоминиращи алтернативи, винаги е имало и в общественото развитие, и във всеки жив организъм, и навсякъде.  “Единство и борба на противоположностите”, И както всеки жив организъм процъфтява и живее дотогава докато може да се противопоставя  успешно на болестотворните агенти и външните деструктори, така и “реалният социализъм” си замина преди всичко заради собствената си слабост грешки. Какви бяха те? Първо, идеологически, а след това и практически от гледна точка на здравия разум.


1 Идеологическите слабости на социализма, заради които той бе нежизнеспособен, но и някои негови плюсове

 Макар да се самоопределя като алтернатива на капитализма (К), де факти той бе част, страна от него. Дори е пресилено да се каже, че бе “обратната страна на монетата”, освен по отношение собствеността върху средствата за производство и въобще собствеността - но това е едно от нещата, в което той бе по-слаб от капитализма. А иначе “реалният социализъм” приемаше индустриализацията и посоката на стопанско и технологично развитие като прогрес. Големият проблем на масите с тях - социалното неравенство (някои да притежават повече от други, който днес е   преформулиран като “неравенство на възможностите”или “равен старт” -, е трябвало да бъде решен чрез, образно казано, замяната на лошия цар и царедворци с добрите, т е. излъчените от средите На добрата работническа класа. Това сравнение звучи като  народна приказка и вероятно наистина е. Психологическата компетентност на идеолозите на социализма несъмнено също не е била на достатъчно ниво.  

  Но все пак социализмът като идеология имаше и някои предимства. Това са все базисни неща, свързани със светлия аспект на социума - Ерос, обичта, грижата….  

 Сещам се сега за следните положителни страни на социализма:

  1.  Хуманизмът бе главната положителна отлика на соц-идеологията. 

Не бе пионерство в смисъл на първенство по време, разбира се, а една от заемките от най-прогресивните за времето интелектуални достижения и обществени търсения. Дори още  в средновековната история на България хуманизмът е част от Богомилството,  разпространило се и в Европа. “Свобода, равенство, братство” тръгва от Богомилите. Известен е френският принос към хуманизма…

 А днес хуманизмът е залегнал в основите на Европейския съюз, поне философски и на книга.

  1.  Сътрудничеството (кооперирането) и народовластието 

 Споменавам ги заедно, защото народовластието е вид сътрудничество, умение за хоризонтално свързване, общуване и обмяна на идеи, съвместно решаване и действане. 

 Те си останаха пожелателни абстракции, сиреч реално не се получиха. 

  1.  Интернационализмът, ако се абстрахираме от “пролетарски” пред думата. 

 Но той бе поставен на пясъчни, неустойчиви основи в икономическо отношение, поради което нямаше как да е рухне. Във връзка с това не смятам, че СССР е предал съюзниците си, въпреки поддаването на върхушката му на ласкателства и материални съблазни. Метафорично казано, икономическият локомотив на соцлагера не е бил в състояние да продължи да влачи влаковата композиция. 

  1.  Неприемането на експлоатацията и търсенето на нейни алтернативи е друга положителна страна на реалния социализъм.

 Това е свързано с гореизброените  сътрудничество и хуманизъм. 

 

2 Грешките при практическата реализация на социализма

 Без претенции за изчерпателност, те са:

   2.1 Догматизмът - основната и огромна грешка 

 Сляпо и безкомпромисно вкопчване в идеологически постулати - хипотези-теории, конкретни писмени произведения и авторите им, имена на вождове…-  наподобаващо фетишизъм.  Здравият разум изисква проследяване, проверяване и сверяване на хода и резултатите от практическото приложение на идеите, което в “реалния социализъм” не се случваше.

   2.2 Управленска некомпетентност 

 Това включва е значителна степен гореспоменатия догматизъм. Днешния термин, зает от английския език и основан на англосаксонската бизнес практика, е “мениджмънт. Отново “основано на практиката” е съществената характеристика - обвързан с реалната ситуация и контекст. 

   2.3 Недостатъчната индивидуална свобода и тежест на индивида


 Във вземането на решения от всякакъв мащаб, както и в носенето на отговорност. 

Зрелият, възрастният човешки индивид е главния отговорник за своето съществуване и добруване, както и това на най-близките си. Така е в природата, от която и човекът, и обществоъо са част. Свързано с това е погрешното откъсване на индивида от природата и от собствеността, които обаче  са унаследен проблем  за социализма. Поради недостига на свобода прокламираният западен модел на демокрация и пъстрота на живота изглеждаха много привлекателни и по-добрата алтернатива. 


   2.4 

Прекъсване на приемствеността, прекомерна революционност.

 Това в значителна степен е и аспект на гореспоменатата липса на управленска компетентност., тъй като смяната във властващата върхушка е било зачеркване на натрупвания в поколенията на управленски  умения и опит, някои от които вероятно сравнително по-универсално полезни.

 Другият аспект е прекаляването със силата и насилие, съответно невъзможността, липсата на механизми за контрола и сдържането им. Може би е било властнически самозабравяне и превръщането и превръщането на властта и силата в смисъл сам по себе си. Изконната мания за величие и и за властване,, но облепени в червено. Или пък, както в педагогиката се казва, “употребата на сила е признак на (педагогическо) безсилие”?

 В скоби казано, някога, много отдавна, се интересувах, но така и не успях да разбера “диктатурата на пролетариата”. Може би защото съм жена?...  Само здравият разум ми подсказваше, че някои недопустими неща могат да бъдат спрени само с физическа сила, доколкото е налична или може да се осигури такава.  Фрапантно неприемливи и недопустими неща явно е имало много в обществено-икономическия живот около времето на възникване на социалистическата идеология и на съответната революция (т.нар. “революционна ситуация”).

    2.5 Недостатъчно конструктивност 

 Връщаме се към началото с това. Твърде много внимание е ресурси са били впрегнати в борбата СРЕЩУ (рушене), вместо ЗА (съзидание).  В деструктивност вместо в търсене на по-добра алтернатива. Може да е нямало как иначе след първоначалното заявяване на себе си като деструктор на йапитализма и предизвикания психологически ефект? 

 Възможно е някои от гореизброените недостатъци на отишлата си завинаги алтернатива да са били специфично руски. Например вождизмът, вероятно свързан с вековното крепостническо робство, продължило твърде дълго в Русия. И манията за величие, свързана с вярата в гениалната изключителност, едва ли не божествена правилност и превъзходство във всички ситуации - на нещо или на някого, които са “самый лучший”. Такава почетна класация / стълбичка (“почетен подиум” е съвременният спортен термин) е възможна само в спорта и игрите, но не и в реалния живот,.


  В заключение, деструктивността като познато средство, което се смята за проверено и доказало се в борбата с реалния социализъм, съвсем не е такова и няма как да доведе до нещо друго, освен до разруха и саморазрушение. Все пак е необходима интроспекция, може би философска и със без догми и ограничители, за да се намерят перспективи и пътища по-нататък. И може би, с връщането от терора на деструктивността към нормалното, ще открием, че някои от футуристичните идеи на Алвин Тофлър  съвсем не са се провалили, както ни изглеждат сега... 

Коментари

Популярни публикации от този блог

Увреждане за природата ~ Увреждане на хора

Манипулацийката-катран в кацата с истина-мед